• news

    Wat kenmerkt een ondernemende engineer volgens ACE?

    2017-01-09
    Profielfoto

    Ook dit jaar is ACE Ingenieurs & Adviesbureau hoofdpartner van de innovatiewedstrijd TU/e Contest van de Technische Universiteit in Eindhoven. In deze uitdagende contest pitchen ondernemende studenten een innovatief concept of product voor de TU/e en het bedrijfsleven. Gedurende het project werken studenten hun concept, prototype of product verder uit. Hierbij worden zij ondersteund door ervaren coaches uit het bedrijfsleven. Vanuit ACE zijn Frank Steeghs en Arthur van de Goor dit jaar opnieuw betrokken bij de TU/e contest. In het ontwikkeltraject stimuleren zij studenten in hun vindingrijkheid en creativiteit. Het begint uiteraard met een idee, maar er komt veel meer bij kijken.

    Creativiteit en grootse ideeën
    Frank en Arthur zijn inmiddels ervaren coaches bij de TU/e contest. Dit jaar wordt het de derde keer op rij dat zij TU/e deelnemers coachen. Frank: ‘’de passie en het enthousiasme van de studenten, dat is fantastisch, dat maakt het de moeite waard!’’ De studenten zijn vaak onbevangen en creatief, wat hun ideeën groots maakt. Creative engineer Arthur: ‘’door de ervaring die je opdoet in het bedrijfsleven, creëer je onbewust kaders. Als je langer in het vak zit, is ‘out of the box denken’ minder vanzelfsprekend.’’

    Onbevangenheid en creativiteit kunnen echter ook een valkuil zijn. Een sterk idee of concept moet uiteindelijk ‘landen’ en vertaald worden in een relevant product voor de markt. Het uitgangspunt is immers het succes van de opdrachtgever. Deze pragmatische inslag is typerend voor ACE. Tijdens de TU/e contest maken studenten kennis met deze pragmatische benadering. Studenten verdiepen zich in de klantvraag en worden ondersteund bij de doorvertaling van een abstract idee naar een prototype.Arthur van de Goor & Frank Steeghs in gesprek met deelnemers

    De succesvolle productontwikkelaar
    Voor een productontwikkelaar is een ‘helikopterview’ onmisbaar. Je moet je product vanuit verschillende invalshoeken kunnen bekijken, zodat je weet wat er speelt in de markt en welk probleem je gaat oplossen. Aandacht voor het gehele ontwikkelproces is kenmerkend voor ACE productontwikkeling. Van marktonderzoek, conceptontwikkeling en engineering tot productrealisatie en projectmanagement. Arthur: ‘’niet gespecialiseerd zijn, dát is de specialiteit van een productontwikkelaar.’’

    Kom uit je comfortzone en ga op onderzoek uit
    Een ander belangrijk aspect voor een succesvol product, is de eerdergenoemde pragmatische inslag. Kom uit je comfortzone en ga op onderzoek uit of jouw idee haalbaar is. Neem initiatief en benader je netwerk.  Frank: ‘’Als je geen verkennend onderzoek doet of feedback vraagt over jouw idee, red je het niet. Door de terugkoppeling van deskundige of potentiële gebruikers krijg je veel inzicht over jouw idee, maar wordt er ook  een spiegel voor gehouden op jezelf. Wanneer je hier goed op reflecteert ontdek je ook jouw eigen kwaliteiten en valkuilen.’’

    Je beschikt meestal niet over alle benodigde vaardigheden, samenwerken met andere personen of disciplines is vaak noodzakelijk. Door het bijeenbrengen van de juiste personen en partijen, vergroot je de slagingskans van je product.

    Miscommunicaties
    Samenwerken vereist eenduidige communicatie. Elkaar goed begrijpen is cruciaal, want je bent sterk afhankelijk van elkaar in een ontwerpproces. Frank: ‘’In een gesprek zie ik geregeld miscommunicaties ontstaan, omdat gesprekspartners een ander beeld hebben bij hetzelfde begrip of onderwerp. Het is dan ook belangrijk om duidelijk te benoemen wat je onder een bepaald begrip of onderwerp verstaat, voordat je met elkaar in discussie gaat.”

    Ook in de relatie met de klant is communicatie belangrijk, daarom betrekt ACE de klant vroeg in het ontwerpproces. Arthur: ‘’We maken onze ideeën in een vroeg stadium visueel, zodat we deze aan de klant kunnen voorleggen. Op deze manier kunnen we het ontwerp gericht bijschaven en voldoet het uiteindelijke product aan de verwachtingen van de klant.’’
    Eline (winner TU/e Contest 2015) bij ACE voor een brainstormsessieEline bij ACE

    Initiatief nemen
    Initiatief nemen is niet alleen belangrijk als deelnemer van de contest, volgens Frank is een loopbaan bij ACE ook volledig afhankelijk van je eigen initiatief: ‘’door onze platte organisatiestructuur, krijg je makkelijk kansen om jezelf te ontwikkelen en profileren. Ga niet achteroverleunen, maak aantoonbaar wat je kan. Inventiviteit (Be ingenious), zelfreflectie en helder communiceren zijn essentiële vaardigheden.

    ACE geeft medewerkers graag verantwoordelijkheid, ook in startersfuncties. Arthur: ‘’Hierdoor ben je betrokken en zie je snel je fouten in. Zo creëer je je eigen inzicht. We ondersteunen medewerkers dan ook met een coachende manier van leidinggeven. Het mooie van ACE? Veel is mogelijk, maar je krijgt het niet in je schoot geworpen, je moet ervoor werken.’’

    ACE coacht deelnemers tijdens de TU/e Contest 2015